Bijeenkomsten vormelingen St.-Rikier

Bijeenkomsten vormelingen St.-Rikier

15 november 2023 Uit Door decaproen@hotmail.com

GODLY PLAY

Ondertussen ging de vormselcatechese van de vormelingen in SInt-Rikier Dorp al een tijdje van start. Net voor de viering van de naamopgave (vrijdag 13 oktober en ook op vrijdag 20 oktober) werden 2 verhalen verteld. De bijeenkomsten begonnen telkens met een ademhalingsoefening om tot rust te komen en zich voor te bereiden op het bijzondere moment.

Vervolgens luisterden de kinderen naar het verhaal van de cirkel van het kerkelijk jaar, waarbij ze een bezoek brachten aan de kerk zelf. Ze leerden over de verschillende feesten en seizoenen in de kerk en de betekenis van elke kleur die past bij feest of voorbereidingstijd in het geloof.

Een tweede verhaal dat de kinderen hoorden, was het verhaal van Allerheiligen. Hierin werden de heiligen (6 mannen en 6 vrouwen) en hun rol binnen de kerkelijke traditie kort belicht, waardoor de kinderen een dieper begrip kregen van de heiligenverering en hun betekenis in het geloof. We zochten bij de verwerking ook hun eigen patroonheilige op.

Deze Godly Play-bijeenkomsten waren een goede start van de vormselcatechese en boden de 12-jarigen een rijke spirituele ervaring om hen verder voor te bereiden op het vormsel.

lees verder onder de foto’s

BEZOEK XINIX

En op maandag 30 oktober brachten we in de namiddag met de groep vormelingen uit het Dorp een bezoek aan Xinix. Opnieuw waren er enkele mensen met een visuele beperking die bereid waren te getuigen om meer te leren over hoe wij hen kunnen helpen en om vragen te stellen over vele aspecten van hun leven met geleidehonden. Tijdens dit bezoek ontvingen ze waardevolle concrete tips.

Het bezoek begon met een kennismaking en daarna enkele workshops. Er was een informatieve sessie waarin de kinderen leerden hoe ze visueel beperkte mensen kunnen assisteren. Ze moesten concreet oefenen, en kregen advies over het belang van duidelijke communicatie, zoals het aankondigen van hun aanwezigheid en het beschrijven van de omgeving. Het vragen en aanspreken was daarbij het allerbelangrijkste.

Daarna hadden de kinderen de kans om vragen te stellen over geleidehonden. Ze leerden over de training en het dagelijks leven met deze trouwe viervoeters. Er was daarbij ook een filmpje.

Een hoogtepunt van het bezoek was een uitdagende activiteit: een parcours afleggen in het donker. De kinderen moesten een straat oversteken, de stoep volgen en een park bezoeken, allemaal zonder het gebruik van hun zicht. Dit gaf hen een tastbare ervaring van de obstakels die visueel beperkte mensen dagelijks tegenkomen. En dat je je vuilnisbakken niet in het midden van de stoep mag plaatsen om mensen met een visuele beperking niet te hinderen, was meteen duidelijk.

Al met al was het bezoek aan de visueel beperkte mensen een eyeopener voor de 12-jarigen, die nu beter begrijpen hoe ze kunnen helpen en meer respect hebben voor de uitdagingen waarmee deze mensen worden geconfronteerd. Een pannenkoekje eten sloot de namiddag passend af.