Voordracht bij Samana over de haven van Oostende, vroeger en nu
Op donderdag 3 november waren de Samana-leden te gast in parochiaal centrum De Caproen voor een voordracht over de haven van Oostende. Dirk Declerck verwelkomde de aanwezigen en in het bijzonder gastspreker Guy Delanghe, gids in Bredene en omstreken. Guy loodste ons door de geschiedenis van de Oostendse haven met een mooie powerpointvoorstelling en veel uitleg. Toen de vissersschepen nog platbodems waren, strandden ze gewoon op het strand om te lossen, en hun vrouw en kroost stonden klaar om te helpen. Later, ten tijde van de Spaanse bezetting, was er een haven in Oostende ter hoogte van de horloge aan het stadspark en de Van Iseghemlaan. Nog later, ten tijde van de Oostenrijkers, werd het kanaal Brugge-Oostende gegraven om de verbinding van de zee met Brugge te vrijwaren want het Zwin was aan het verzanden. De boten werden aan de oever voortgetrokken door paarden of mankracht.
Rond de 19e eeuw was Oostende de enige haven van de zuidelijke Nederlanden die zich neutraal opstelde in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog en dit was gunstig voor de visserijeconomie. In de periode 1820-1914 waren er in Oostende 20 oesterkwekerijen, nu nog één. Onder Leopold II was het station naast de haven gesitueerd alsook de visnijverheid die ermee gepaard ging, doch de elite die uit het binnenland in verlof kwam, moest niet hebben van de visgeur en zo verhuisde de visindustrie naar Bredene. Langs de vaart waren er veel houtmolens om de scheepswerven te bevoorraden, alsook opslagplaatsen om ijs te bewaren.
Na de overstroming van 1953 zijn er veel werken uitgevoerd om nog zo’n ramp te voorkomen: zandopspuitingen, vele muren aan zeedijk en spuikom en ook de nieuwe strekdam. Na de Tweede Wereldoorlog was Oostende de thuishaven van ferryboten en van Belgische marine. Deze activiteiten brachten veel tewerkstelling met zich mee, wat ondertussen verdwenen is. Nu is de haven de thuisbasis van de offshore-windmolens. Tegen 2030 zal 20% van onze elektriciteit uit zee komen. Meer kan niet want de Noordzee is een drukke vaarroute. Ook is in de haven het coördinatiecentrum van het scheepvaartverkeer en de reddingsdienst van een groot deel van de Noordzee. Het Vlaams Instituut van de Zee is er ook gevestigd, een onderzoekscentrum van zee en oceanen, samen met andere internationale partners.
Ondertussen zijn ook de houtmolens langs de vaart al lang verdwenen om plaats te maken voor bedrijven zoals Proviron, Farys, Topmix, enz… Een zalmkwekerij staat nog op het programma. Men bekijkt ook de mogelijkheid om cruiseschepen in Oostende te kunnen ontvangen.
Bedankt Guy voor deze boeiende uitleg. Tijdens de pauze was er koffie en gebak en ook een woordje uitleg van Marnix, voorzitter van OKRA in verband met de verandering van de buslijnen tussen de Vuurtorenwijk en Bredene vanaf juli 2023. Dat dit nadelig is voor onze inwoners hoeft niet gezegd. Een petitie als protest ging dan ook rond in de zaal.
(tekst: Rita Vanhaelst – foto’s: Ronny Vanpraet)
De petitie kunt u via deze link ook digitaal ondertekenen!